G-4 Schering en inslag

 4,50

Opstellen over religie in de hedendaagse cultuur, aangeboden aan Jan van der Lans bij zijn afscheid als hoogleraar godsdienstpsychologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen

Auteur: Dirk Hutsebaut, Patrick Luyten, Jozef Corveleyn & Johnny Fontaine, Jos Pieper & Rien van Uden, Przemyslaw Jablonski, Frank Kemper & Cécile Nijsten, Hans van der Ven, Jacques Janssen & Maerten Prins, Jacques Graste & Cees van der Staak, Ton Scheer, Frans Derks, Arthur Gerritsen, Jan Hein Mooren, Jaap van Belzen, Meerten B. ter Borg, Paul Voestermans

Beschrijving

Prof. dr. J.M. van der Lans (1933-2002) speelde een prominente rol in de Nederlandse godsdienstpsychologie. Steeds stond hij op een knooppunt van ontwikkelingen en speelde hij een verbindende rol: tussen wetenschap en beleid, theorie en praktijk, religie en psychologie, empirie en bezinning.

Bij zijn afscheid op 19 juni 1998 boden zijn directe collega’s hem een fraai vormgegeven liber amicorum aan, een vriendengave. Daarin reflecteren zij over persoon en cultuur als schering en inslag van de religieuze beleving van de hedendaagse mens. Grondvragen naar het wezen van religie, de plaats van de religie in cultuur en samenleving, religie en zingeving, de rol van religie in psychotherapie en psychiatrie, empirische studies naar de religie van ouderen, jongeren en kinderen, religieuze vorming, rituelen en liturgie, de religie van etnische minderheden … al deze thema’s zijn in het werk van Jan van der Lans aanwijsbaar en komen in deze vriendengave aan de orde.

Inhoud

Blz. 9-10 Redactie | Curriculum vitae Jan van der Lans
Blz. 11-13 Redactie | Ten geleide
Blz. 14-23 Dirk Hutsebaut | Omgaan met geloof en godsdienst: ontwikkeling of bepaald door opvoedingsmodel? Een analyse van gegevens van personen tussen 18 en 90 jaar
Blz. 24-38 Patrick Luyten, Jozef Corveleyn & Johnny Fontaine | Schuld en schaamte en de relatie tussen religiositeit en geestelijke gezondheid
Blz. 39-58 Jos Pieper & Rien van Uden | RIAGG-therapeuten over geloof en levensbeschouwing
Blz. 59-67 Frank Kemper & Cécile Nijsten | Etniciteit en religiositeit bij Marokkaanse mannen van de eerste en de tweede generatie
Blz. 68-80 Hans van der Ven | God in Nederland. Op de drempel van het derde millennium
Blz. 81-92 Jacques Janssen & Maerten Prins | ‘Let’s reinvent the Gods.’ De religie van de Nederlandse jeugd in een Europese context
Blz. 93-99 Jacques Graste & Cees van der Staak | De Griekse zorg voor de ziel en de hedendaagse psychotherapie
Blz. 100-108 Ton Scheer | Liturgie in onderzoek. Een suggestie vanuit liturgiewetenschappelijke interesse
Blz. 109-117 Frans Derks | Delinquentie als zingevingsprobleem: over het justitiepastoraat en de geestelijke verzorging in TBS-klinieken
Blz. 118-129 Arthur Gerritsen | Religie en psychotherapie: belangeloos en onophoudelijk zoeken naar de kern
Blz. 130-140 Jan Hein Mooren | Zingeving en cognitieve regulatie. Een conceptueel model ten behoeve van onderzoek naar zingeving en levensbeschouwing
Blz. 141-152 Jaap van Belzen | Religie, zingeving, spiritualiteit: waar gaat godsdienstpsychologie eigenlijk over?
Blz. 153-161 Meerten B. ter Borg | De terugkeer van de religie op de sociaal-wetenschappelijke agenda
Blz. 162-172 Paul Voestermans | De terreur van de eindigheid. Naar een comparatief perspectief op zingevingspraktijken
Blz. 173-181 Redactie | Publicaties van Jan M. van der Lans
Blz. 182-183 | Personalia auteurs
_~_Dirk Hutsebaut, Patrick Luyten, Jozef Corveleyn & Johnny Fontaine, Jos Pieper & Rien van Uden, Przemyslaw Jablonski, Frank Kemper & Cécile Nijsten, Hans van der Ven, Jacques Janssen & Maerten Prins, Jacques Graste & Cees van der Staak, Ton Scheer, Frans Derks, Arthur Gerritsen, Jan Hein Mooren, Jaap van Belzen, Meerten B. ter Borg, Paul Voestermans _~_

Extra informatie

Uitgever

Nijmegen: KSGV, juni 1998

ISBN

ISBN-10: 90-75886-04-7, ISBN-13: 978-90-75886-04-7

Pagina's:

272

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “G-4 Schering en inslag” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The Brand is: PDF