2-98 Veerkracht in tijden van collectieve crisis

 19,50

Beschrijving

In deze publicatie zijn uitgewerkte lezingen van de (Nederlandse) KSGV-studiemiddag 2022 ‘Een ziekmakende maatschappij… hoe hierin veerkracht ontwikkelen?’ opgenomen alsook bijdragen uit Vlaanderen. De auteurs gaan nader in op de impact van collectieve crises zoals de aardbevingsproblematiek in Groningen en de coronapandemie. Maatregelen worden (veelal) getroffen om specifiek lichamelijke schade te voorkomen, maar blijken tegelijkertijd aanzienlijke mentale en morele problemen te veroorzaken. Collectieve crises krijgen zo een andere gezicht, waarbij andere, wezenlijke kwesties in de schaduw raken. In de context van (geestelijke) gezondheidszorg gaat het dan bijvoorbeeld om ethische vragen en zingevingsvragen. In deze publicatie gaan hulpverleners, geestelijk verzorgers en onderzoekers hier nader op in. Ervaringen worden gedeeld ten aanzien van het ontwikkelen van veerkracht, bieden praktijkhandvatten en signaleren verbeterkansen voor toekomstig beleid. Behoud van onderlinge, niet-oordelende verbinding, zowel tussen individuen als binnen organisaties, is daarbij een terugkerend thema. Dialoog, herstel en zingeving zijn daarbij sleutelwoorden.

Inhoud

Blz. 7-20 Walter Krikilion & Arjan Braam | Inleiding (link)
Blz. 21-38 Arjan Braam | Epidemie en psychiatrie in vogelvlucht
Blz. 39-62 Linus Vanlaere, Mieke Grypdonck & Tina Vandecasteele | Van morele verwonding naar ethische veerkracht. Onderzoek naar en reflecties bij de ervaringen van verpleegkundigen tijdens de eerste en tweede covidgolf
Blz. 63-88 Marjo van Bergen | Rampen en crises als trage ontwrichting. Perspectief voor professionals
Blz. 89-112 Sara Houbregs, Veerle Daniels & Walter Krikilion | Zingeving als antwoord op traumatische ervaringen in de coronacrisis
Blz. 113-114 | Personalia_~_Walter Krikilion & Arjan Braam (red.)_~_

Extra informatie

Uitgever

Tilburg, KSGV, november 2023

ISBN

978-90-75886-66-5

Pagina's:

116

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “2-98 Veerkracht in tijden van collectieve crisis” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The Brand is: Publicaties