2-45 Leren omgaan met zingevingsvragen

 4,50

Beschrijving

In de gezondheidszorg en in de hulpverlening beseft men meer en meer dat ook zingevingsvragen professioneel benaderd dienen te worden. Men kan niet langer volstaan met de opvatting dat zingevingsvragen louter privé-kwesties zijn.
‘Leren omgaan met zingevingsvragen’ biedt de basiskennis die voor een vakkundige omgang met zingevingsvragen nodig is. Ieder hoofdstuk begint met een aansprekend voorbeeld. Met inzichten uit psychologie, ethiek, hulpverlening en godsdienstwetenschappen worden vervolgens de zingevingsthema’s verwoord, gevolgd door overwegingen en aanwijzingen voor een juiste omgang met deze thema’s.

De publicatie is gebaseerd op een lessenplan dat in de praktijk beproefd is. Door de combinatie van heldere taal en vakkundige inhoud is deze uitgave geschikt voor professionals, leerlingen, vrijwilligers en bijscholers in de gezondheidszorg, hulpverlening en pastoraat.

  • “De grote kracht van ‘Leren omgaan met zingevingsvragen’ ligt mijns inziens in het gegeven dat van Zanten-van Hattum de complexe problematiek van zingeving op heldere wijze uiteenrafelt. De didactische kwaliteit is hoog. Daardoor leent deze publicatie zich goed voor onderwijs, trainingen en cursussen door of voor iedereen die zich al dan niet beroepshalve bezig houdt met geestelijke verzorging.” Praktische Humanistiek, 4, maart 1995, p. 47.
  • “Van Zanten laat op elke bladzijde in een zeldzaam concrete en heldere schrijftrant zien hoe zingevingsvragen juist wel goed herkenbaar kunnen zijn.” Henk Rienties in De Bazuin, 78, 17 maart 1995, p. 7.
  • “… een van die zeldzame boeken die toegankelijkheid paren aan diepgang.” Leen Walraven in Psyche en Geloof, 6, 1995, p. 137.
  • “… zeer lezenswaardig … Eigenlijk zou iedere hulpverlener de 137 bladzijden moeten bestuderen en bemediteren. Het zou het effect hebben met gescherpte oren te luisteren naar het levensverhaal van mensen. Het opent ogen om met een scherpe blik te zien hoe zij hun werkelijkheid ervaren. Zo ontstaat er nabijheid. Er ontstaat ruimte voor dialoog. Er komt ruimte om samen met die ander te bezien of zin gegeven kan worden aan wat als lijden wordt ervaren. Een mooi en boeiend boek.” Bob van Zijderveld in Nederlands Tijdschrift voor Kinderrevalidatie, 1994, nr. 4, p. 42.
  • “zeer leesbaar” Vrouw en Woord, januari 1995.

Inhoud

W.J. Berger & J.H.N. Kerssemakers: Ten geleide

  • Inleiding
  • Zingevingsvragen
  • Zingevingsvragen en hun antwoorden
  • Zingevingssysteem
  • Verbeelding en symbooltaal
  • Zingevingssysteem en levensbeschouwing
  • Verschillende stijlen van geloven
  • Rituelen
  • Ethische discussie
  • Zoeken naar antwoord

_~_Mariet van Zanten-van Hattum_~_

Extra informatie

Uitgever

Nijmegen: KSGV, 1999 (derde druk) – Eerste druk: 1994; tweede druk: 1995, beide in opdracht van het KSGV uitgegeven door uitgeverij Ambo.

ISBN

ISBN-10: 90-75886-09-8, ISBN-13: 978-90-75886-09-2

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “2-45 Leren omgaan met zingevingsvragen” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The Brand is: PDF