2-8 Godsdienstige volwassenheid

 4,50

Beschrijving

Wie spreekt over ‘godsdienstige volwassenheid’ gaat ervan uit dat religiositeit groei en ontwikkeling inhoudt. Daarin kan zij verstarren of in kinderlijkheid blijven steken. Zij kan ook tot grotere rijpheid komen.

Godsdienstige volwassenheid is niet iets dat we eens en voor altijd kunnen verwerven. Ze blijft een opgave die steeds weer nieuwe problemen stelt. Daarbij spelen de veranderingen in het persoonlijke leven en die in kerk en maatschappij in hun onderlinge wisselwerking een rol.

Aan de hand van zijn persoonlijke herinneringen vertelt Michel van der Plas over het feit dat hij nog altijd religieus onvolwassen is – en dat ook wel zal blijven. Uiteraard schenkt hij hierbij veel aandacht aan de ontwikkelingen binnen de katholieke kerk van de laatste twintig jaar.

C. Braun laat zien hoe je volwassen – dat wil zeggen: jezelf – kunt zijn in een kerk die sterk aan veranderingen onderhevig is. Je moet daarbij vertrouwen op de toekomst, en geloof hebben in hetgeen er komen kan, ook al is het eindpunt nog niet duidelijk zichtbaar.

H.R. Wijngaarden betoogt dat godsdienstige volwassenheid inhoudt dat je durft denken wat je eigenlijk denkt, geloven wat je eigenlijk gelooft, zonder je te laten weerhouden door angst dat je als ketter wordt beschouwd, angst voor straf van God, angst voor wat anderen wel van je zullen denken.

Inhoud

Blz. 7 Louis ter Steeg | Voorwoord

Blz. 9-18 Michel van der Plas | Gestorven en zie je leeft

Blz. 19-30 C.G.F. Braun | Volwassen godsdienstigheid in een kerk die verandert

Blz. 31-43 H.R. Wijngaarden | Problemen van godsdienstige volwassenheid

NB Op de omslag staat abusievelijk H.R. van Wijngaarden

_~_Michel van der Plas, C.G.F. Braun, H.R. Wijngaarden_~_

Extra informatie

Uitgever

In opdracht van het KSGV uitgegeven door uitgeverij Ambo, Baarn, 1976

ISBN

ISBN-10: 90-263-0350-5, ISBN-13: 978-90-263-0350-0

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “2-8 Godsdienstige volwassenheid” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The Brand is: PDF